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      <title>Risiko von degenerativer Erkrankung des Fußgelenks bei Volleyballspielern: Untersuchung von ehemaligen Elitesportlern</title>
      <pubDate>Fri, 01 Jan 1999 20:53:43 +0100</pubDate>
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      <author>Gross, P.</author>
      <author>Marti, B.</author>
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      <dc:subject>Fuß</dc:subject>
      <dc:subject>Gelenk</dc:subject>
      <dc:subject>Schaden</dc:subject>
      <dc:subject>Verletzung</dc:subject>
      <dc:subject>Volleyball</dc:subject>
      <dc:subject>Sportmedizin</dc:subject>
      <dc:tag>Sprunggelenk</dc:tag>
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      <dc:creator>Gross, P.</dc:creator>
      <dc:creator>Marti, B.</dc:creator>
      <content:encoded><![CDATA[To estimate the influence of long-term, high-intensity volleyball playing on premature osteoarthritis (OA) of the ankle joint, we examined a group of 22 former elite volleyball-players age (34 +/- 6 yrs.) who had played for at least 3 years in the highest volleyball league in Switzerland, and 19 normal healthy untrained controls (35 +/- 6 yrs.). Volleyball-athletes had played during an average of 5.5 (+/- 2) h/wk for 8.5 (+/- 3) yrs. Twenty of the 22 players had suffered from at least one ankle sprain (average: 3.5), 10 had had ruptures of the lateral ligaments (8 of them operated). Four players had severe mechanical instability, 5 a talar varus tilt in the stress X-ray of more than 8 degrees. Subchondral sclerosis and osteophytes were more prevalent in volleyballers than in controls (p < 0.001), while the difference in joint space was not significant. No severe grades of OA could be observed in these former elite volleyball players. Yet, a radiologic score of degenerative ankle disease was elevated in 19/22 of them, but only in 2/19 controls (p<0.001). In multiple regression analysis among athletes, the anterior drawer sign and a feeling of instability were the only significant and independent predictors of an increased radiological index (p = 0.003 and p = 0.02, respectively) from an initial set of 9 variables covering career length and intensity as volleyball player, clinical signs of ankle instability and age. Even if in the present study, athletes had clearly more radiologic findings than controls--such as spur formation and subchondral sclerosis--long-term, high-intensity volleyball playing alone could not be confirmed as an independent risk factor for OA of the ankle joint however, a combination of chronic lateral ankle instability with intensive volleyball playing could marginally increase the risk of ankle OA. ]]></content:encoded>
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      <title>Risiko von degenerativer Fußgelenkerkrankung bei Volleyballspielern: Untersuchung ehemaliger Elitesportler</title>
      <pubDate>Fri, 01 Jan 1999 20:53:43 +0100</pubDate>
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      <author>Gross, P.</author>
      <author>Marti, B.</author>
      <dc:format>Artikel</dc:format>
      <dc:subject>Volleyball</dc:subject>
      <dc:subject>Schaden</dc:subject>
      <dc:subject>Fuß</dc:subject>
      <dc:subject>Gelenk</dc:subject>
      <dc:subject>Übertraining</dc:subject>
      <dc:tag>Sprunggelenk</dc:tag>
      <dc:format>Artikel</dc:format>
      <dc:creator>Gross, P.</dc:creator>
      <dc:creator>Marti, B.</dc:creator>
      <content:encoded><![CDATA[Um den Einluß von langzeitigem hochintensiven Volleyballspielen auf die vorzeitige Osteoarthritis (OA) des Fußgelenks zu ermittelt, wurden 22 ehemalige Elite-Volleyballspieler (34+/-6 Jahre) untersucht. Diese spielten mindestens 3 Jahre in der höchsten Schweizer Liga. Als Kontrollpersonen dienten 19 normal gesunde Untrainierte (35+/-6 Jahre). Das durchschnittliche Spielalter betrug 8.5+/-3 Jahre und der durchschnittliche Trainingsumfang 35+/-6 Stunden/Woche. 20 der Spieler erlitten mindestens eine Fußgelenkverstauchung (Durchschnitt: 3.5), 10 Rupturen der Seitenbänder (8 davon operiert). 4 Spieler hatten schwere mechanische Instabilität, 5 eine Varusneigung des Talus von mehr als 8°. Bei den Volleyballspielern waren subchondrale Sklerosen und Osteophyte häufiger als bei den Kontrollpersonen, während der Unterschied im Gelenkraum nicht signifikant war. Bei den ehemaligen Volleyballspielern konnte keine schwere OA festgestellt werden. Die radiologische Bewertung von degenerativer Fußgelenkerkrankung  war bei 19/22 erhöht, bei den Kontrollpersonen nur bei 2/19. 
Es wird geschlußfolgert, daß hochintensives langzeitigen Volleyballspielen per se nicht als unabhängiger Risikofaktor für die radiologisch dokumentierte OA des Fußgelenks auftritt. Eine Kombination von chronischer lateraler Fußgelenkinstabilität mit der hohen Auftreffbelastung beim Volleyballspielen könnte jedoch das Risiko von frühzeitiger OA erhöhen.]]></content:encoded>
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